هدف از نگارش این مقاله، کمک به ارتقاء سلامت روانی کودکان و نوجوان است. خانه ، مدرسه و جامعه مکان‌هایی هستند که نوجوان ها بیشترین تجارب معنادار زندگی را بدست می آورند. اما گاهی به محیط های تهدید کننده و ناسالمی تبدیل میشوند.

گاهی حمایت عاطفی از  نوجوانان در این محیط ها از بین رفته و موجب آسیب و رنجش آنان از سرزنش ها، طرد شدن و سوء رفتار اجتماعی و عاطفی می گردد.

در نتیجه نوجوانان در فرایند کنار آمدن با مشکلات موقعیتی یا رشدی که برایشان پیش می آید، تنها هستند. برخلاف بزرگسالان که هنگام رویارویی با مشکلات، ممکن است در جستجوی کمک و حمایت حرفه ای باشند، کودکان و نوجوانان دوست ندارند، چنین کاری را انجام دهند و وقتی چنین مشکلاتی برای آنان پیش می آید اغلب در مقابل آن مقاومت می کنند.

این مشکل در مورد  نوجوانانی که مشکلات هویتی دارند، بیشتر صدق می کند. قصد داریم تا در این مقاله راجع به مشاوره نوجوانی و بلوغ صحبت کنیم. اگر حس می کنید که این موضوع علاقه مند هستید، در ادامه همراه ما باشید و این مقاله کاربردی را از دست ندهید.

اهمیت مشاوره با نوجوانان

برای کمک به نوجوانان راههای زیادی وجود دارد. در این مقاله  مشاوره و روان درمانی گروهی را به عنوان یک شیوه قابل قبول و عملی که بسیاری از مسائل آن ها را مورد توجه و رسیدگی قرار میدهد پیشنهاد میکنیم.

اگر چه که محیط های دیگری نیز مانند مراکز اجتماعی، مؤسسه های اصلاحی و خصوصی هستند که ممکن است مشاوره و روان درمانی گروهی در آن جاها نیز مؤثر و قابل قبول باشد اما مدرسه یک مکان بسیار طبیعی برای ارائه کمک به نوجوانان می باشد، بدون اینکه به آنها برچسبی زده شود.

آنچه اهمیت دارد و مراجعان را برای مشاوره می کشاند این است که مشاوره شرایطی فراهم کند که مراجعان حس مصیبت زدگی را در خود  کمتر حس کنند.

اگر چه به طور کلی مشاوره گروهی با نوجوانان در دیگر مکانها خیلی مناسب است، ولی این کار به ندرت صورت می گیرد. گروه هایی که در محیط مدرسه تشکیل می شوند، شامل گروه های پیشگیرانه روانی- آموزشی می باشند. که دارای جهت گیری رفتاری شناختی و رویکرد حل بوده و بر مهارت آموزی تمرکز دارند.

بهتر است که از گروه های مشاوره ای با رویکرد تلفیقی استفاده شود. چون بر روی عواطف تمرکز زیادی دارند.

تاریخچه مشاوره و روان درمانی نوجوانان

مشاوره و روان درمانی با کودکان و نوجوانان در آغاز قرن نوزدهم شروع شده و هنوز به عنوان رشته ای که در حال رشد و تحول است ،تکامل آن نیاز به توجه حمایت بیشتر و گذشت زمان دارد.

اسچیفر رویکرد روان تحلیلی را بین دیگران رواج دادند و کرامر -آزیما  آن را به درمان گروهی نوجوان توسعه داد.

یالوم معتقد است که استفاده از تجربیات درمان فردی و گروهی با بزرگسالان و به کار بستن آن در مشاوره و روان درمانی با کودکان و نوجوانان نه تنها هیچ مشکلی ایجاد  نمی کند بلکه مفید نیز هست.

واقع مشاوران و روان درمانگرانی که با گروه های نوجوانان کار می‌کنند، اصول اساسی مشاوره و روان درمانی را به کار می‌برند. اگر چه لازم است با توجه به ساختار جلسات ملاحظات اساسی بیشتری در این زمینه صورت گیرد.

ممکن است کودکان مشکلات روانی و عاطفی مشابه با بزرگسالان را تجربه کنند. مشکلاتی مثل افسردگی، اضطراب، اختلال استرسی پس از آسیب روانی، اندوه و .. توصیه میشود وارد صفحه ی مشاور کودک شوید اطلاعات مفیدی در این زمینه در اختیار شما بگذاریم.

چه کسانی به مشاوره و روان درمانی گروهی نیاز دارند؟

اختلالات نوجوانان در سه مقوله مشکلات رفتاری، عاطفی و اجتماعی گروه بندی شده اند. مهمترین اختلالاتی که در دوره  نوجوانی ظاهر میشوند، شامل  اختلالات یادگیری، اختلالات حرکتی، اختلالات گفتاری و اختلالات نقص توجه هستند . همچنین اختلالاتی دیگری هستند که ممکن است در هر دوره ای از زندگی بوجود آیند برخی از آن ها شامل اختلالات افسردگی، اختلالات استرس، اختلال استرس پس ضربه ، اختلالات خوردن و اختلالات سازشی می‌باشند.

بیشتر مسائل بالینی که به مشاوره و روان درمانی ارجاع داده میشوند به عنوان اختلالات برون فردی  یا درون فردی در نظر گرفته می شوند. اختلالات برون فردی متوجه محیط و اطرافیان هستند (مخالفت بیش فعالی، پرخاشگری و رفتارهای ضد اجتماعی؛ ولی اختلالات درون فردی به تجربه درونی شخص نسبت داده می شوند.( اضطراب، گوشه گیری و افسردگی).

رفتار برون فردی پایه اصلی ارجاع کودکان و نوجوانان برای درمان و یا مرخص شدن از درمان است. با توجه به رفتار برون فردی است که می توان قضاوت کرد که وی احتیاج به درمان دارد یا خیر.

بررسی آمار ها از مشکلات روان شناختی نوجوانان

بین ۱۷ تا ۲۲ درصد از کودکان و نوجوانان از مشکلات جدی رفتاری، عاطفی و رشدی رنج می برند. اما این نرخ شیوع احتمالا برآورد پایین‌تری از شرایط موجود می باشد.

کودکانی که از برقراری ارتباط با دیگران شکست خورده اند و از آسیب جدی رنج می‌برند به  کمک نیاز دارند و این امر برای کودکانی که در معرض خطرات دیگری همچون سوء استفاده های جنسی، بزهکاری، رفتار خشونت آمیز، ترک تحصیل و یا فرار از منزل قرار دارند، نیز مصداق دارد.

نوجوان هایی که در زندگی حوادث استرس زا را تجربه کرده اند، این حوادث تأثیر مضری روی زندگی اجتماعی، سلامت عاطفی و عملکرد تحصیلی آنان گذاشته است. از هم گسیختگی خانواده، بی توجهی و بدرفتاری ،والدین مرگ و میر، جنگ و مصیبت های طبیعی، استرس ها و موارد دیگر، عملکرد نوجوانان  را تحت تأثیر قرار می‌دهند.

کودکان دچار اختلالات یادگیری

حدود ۲۵ درصد از همه کودکان در سراسر دنیا دارای اختلالات یادگیری  هستند. بعضی از آن ها به عنوان دانش آموزان مبتلا به اختلال یادگیری تشخیص داده می شوند اما بیشتر آنان به عنوان دانش آموزان کم پیشرفت در نظر گرفته می‌شوند.

بخش عظیمی از این نوجوانان از کمبود اجتماعی ، اختلال عاطفی، عزت نفس پایین، تنهایی و طرد شدن رنج می برند. به علاوه مشکلات دیگری نیز دارند که بسیاری از آنها هنوز مورد توجه قرار نگرفته است.

از گفتگوهایی که با این نوجوان ها داشتیم به این نتیجه رسیدیم که عملکرد تحصیلی مسئله ای است که نسبت به مسائل دیگر کمترین نگرانی را برای آنان دارد. آنان از مسائل دیگری مانند: طرد اجتماعی و تنهایی، رابطه با افراد زورگو و مشکلات خانوادگی بسیار رنج می برند.

بنابراین می توانیم نتیجه بگیریم که کمک گرفتن از یک مشاور کار بلد خیلی مهم است. چون نوجوانان از مشکلات زیادی رنج می کشند که خودشان قادر به حل این مشکلات نیستند.

5 نمونه از از وظایف مشاوران تحصیلی چیست؟؟ توصیه میشود برای اطلاعات بیشتر وارد صفحه ی مشاوره تحصیلی شوید.

کودکان طلاق

کودکان طلاق  احساس رها شدگی، اضطراب، افسردگی، انزوا و طرد شدگی دارند. این کودکان همواره از رها شدن می ترسند و مقدار زیادی عصبانیت و تنفر بیان نشده را با خود دارند. آن ها ناراحت و سردرگم هستند، اغلب احساس گناه می کنند و خودشان را به خاطر جدایی والدینشان سرزنش می کنند. طلاق والدین با کاهش وجهه اجتماعی – اقتصادی و تغییر کلی در شیوه زندگی رابطه دارد.

 در نتیجه کودکان طلاق کمتر در مدرسه حاضر می‌شوند، میزان ترک تحصیل آنان بالاست و دارای مشکلات بیشتر در تعاملات اجتماعی، بی نظمی هایی در کلاس درس و مدرسه و اختلالات یادگیری بیشتری نسبت به دیگر کودکان هستند. آنان همچنین پرخاشگرتر، خشن تر و بزهکارتر هستند.

بهتر است که زوج ها قبل از این که تصمیم به جدایی بگیرند، با یک مشاور مشورت کنند. ‌چرا که طلاق ممکن است آسیب های جبران ناپذیری را در نوجوانان بر جا بگذارد.طلاق  می تواند حتی مانع پیشرفت کودکان شود و این عوامل عملکرد آنان را در تمام زمینه ها تحت تأثیر قرار می دهند.

بنابراین این کودکان به مداخله درمانی بلند مدت حمایتی نیاز دارند. اگر چه ممکن است مشاوران مدرسه این گروه را به عنوان افراد در معرض خطر مورد توجه قرار دهند ولی این گروه به توجه بیشتری نیاز دارند.

جمع بندی

امروزه با توجه به افزایش مشکلات در نوجوانان، کمک گرفتن از یک متخصص با مشاور ضروری است. نوجوانان در سنین بلوغ حساس تر از بقیه دوران ها هستند که این موضوع به دلیل تغییرات فیزیولوژیک بدن است.

آیا تغییرات نوجوانان را از نظر روحی و اخلاقی تغییر می دهند. مقاله پیش رو را به موضوع مهم مشاوره نوجوانی اختصاص دادیم. ضرورت انجام مشاوره برای این گروه را گفتیم و در مورد آسیب هایی که ممکن است نوجوانان با آن ها درگیر شوند صحبت کردیم. امیدواریم که این مقاله را تا انتها خوانده باشید و توانسته باشید پاسخ سوالاتتان را بیابید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *